Zijn dit cactussen, zo ja, welke?

Andere cactus vragen

Berichtdoor cactusfan1 » ma 09 jun 2014, 18:26

Goeden dag dames en heren.

Ik heb wellicht 4 cactussen een paar daagjes geleden gehad, en zou erg graag willen weten of dit cactussen zijn, en zo ja welke? :)
En natuurlijk enige tips met betrekking tot verzorging zouden welkom zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hartelijk dank.
cactusfan1 Offline

Berichtdoor sulco » ma 09 jun 2014, 19:57

tja ik moet je helaas teleur stellen maar de eerste twee zijn planten met kunst bloemen de derde is een ferocacteu de volgende is een echinocactus grusonii en de laatste is een mammillaria
sulco Offline

Berichtdoor PatPur » di 10 jun 2014, 09:24

Dus de kunstbloemen er af slopen.. :lol:
Groeten,
Patrick

Laelia & Cattleya ....daarom ben ik niet langer actief op dit forum. Op pm's zal ik wel reageren.

( Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present')
PatPur Offline

Berichtdoor cactusfan1 » di 10 jun 2014, 12:12

sulco schreef:tja ik moet je helaas teleur stellen maar de eerste twee zijn planten met kunst bloemen de derde is een ferocacteu de volgende is een echinocactus grusonii en de laatste is een mammillaria

Ondanks dat de bloemen inderdaad nep lijken te zijn, en overigens zonde dat ze die dingen er in steken onder het mom van het wat op te fleuren (iets waar ik zeker op ga letten mocht ik er nieuwe bij kopen), weet je toevallig ook wat voor een soort plant dit is?

En kan het kwaad deze nep bloemen er in te laten zitten, omdat er toch gaatjes 'wonden' ontstaan als deze er uitgehaald worden?
Ik heb echt geen idee of het bij deze ook mogelijk is dat er later vanzelf enig kleur in groeit.

Bedankt voor de andere cactus soort namen, tijd om deze eens te googelen. :)

Ook is het me net pas opgevallen dat ik in het verkeerde sub-forum zit te posten, mocht een moderator de kans zien om het topic te verplaatsen naar ''Cactus namen'', bij deze... ;)
cactusfan1 Offline

Berichtdoor hans » di 10 jun 2014, 12:51

De bovenste twee moet je zoeken in de richting van Opuntia Monacantha
Ik ben hier niet helemaal in thuis maar ze lijken er sterk op
De bloemen kun je weg halen als ze geprikt zitten, de opuntia kan hier wel tegen doe het op een drogende dag zodat de wondjes netjes op kunnen drogen.

Succes Hans
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor cora » di 10 jun 2014, 21:12

Afgelopen zaterdag zat een jonge dame bij Ubink met een lijmpistool fel gekleurde nepbloemen op cactussen te plakken. Als je dat ziet krijg je de neiging om een “Partij voor de cactussen” op te richten. :lol:
Ik vind het zo zonde. :cry:
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor cactusfan1 » wo 11 jun 2014, 11:36

Ik snap echt niet dat ze zulke dingen doen, als je ziet wat een pracht bloemen cactussen zelf kunnen krijgen, dit forum overigens een bewijs van. :D

Dan het volgende, ik heb de stro bloempjes zo voorzichtig mogelijk proberen te verwijderen, helaas zaten er 2 zo vast dat er nog iets van het stokje is achtergebleven, en hierdoor 2, 1 groot en 1 heel kleintje van de zij 'knopjes' is afgevallen, het plantje is behoorlijk teer.
1 zo'n stro bloem ging ook dwars door een tak heen, erg zonde.
Ik heb een zaklamp achter de desbetreffende takken gehouden, en vrijwel alles is licht doorlatend en vrij van donkere strepen waar de prikkers in zaten.

Het geen wat er nog in zit, kan dit enig kwaad als de wonden dicht groeien?

Fotootje kan geen kwaad, mooi plantje, hopen dat hij het blijft doen.
2de foto is goed te zien aan de lichte streep hoe dicht de insteek bloem naar de zijkant zat.

Afbeelding
cactusfan1 Offline

Berichtdoor sulco » za 14 jun 2014, 09:41

hoi hoi nou ze hebben hier totaal geen last van hoor de wonden herstellen zich vanzelf succes
sulco Offline

Berichtdoor cactusfan1 » di 17 jun 2014, 16:03

Hartelijk dank dames/heren, en bij deze de echinocactus grusonii is niet meer.
Naar aanleiding van dit http://www.cactusforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=2598 topic, de insecten hadden hem behoorlijk uitgevreten van onder af en vlogen uit.
Ze leken sterk op fruit vliegjes.

Had in me hoofd het gedeeltje af te snijden, maar al gouw houd je geen cactus meer over dan.

Eenigge opmerking aan de ferocacteu is dat de naalden richting bruin gekleurd gaan.
Is dit normaal, of heeft dit ook met de bloei tijd te maken, of is ook deze cactus het lootje aan het leggen?

De mammillaria blijft bloemen schieten, om en om lijkt het op 2 bloemen tegelijk, overiggens ook nog geen idee wat de gele vlekjes zijn.
Kan dit stuifmeel zijn van de bloemen?
Het lijkt niet erger te worden in ieder geval.
cactusfan1 Offline

Berichtdoor austrocactus » di 17 jun 2014, 21:27

Hallo cactusfan1

Dat zijn sciara vliegjes die liggen eitjes onder de grond bij de wortels enna een tijdtje
komen er kleine larfjes uit die dan de cactus van onderaf weg vreten.
Die moeten er al een tijdje zitten.
Hoelang heb je deze cactussen?

Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor cactusfan1 » di 17 jun 2014, 22:27

Ik heb deze cactussen gekregen sinds ongeveer 7 Juni, dus nog niet zo erg lang, deze komen bij een tuincentrum vandaan.
cactusfan1 Offline

Berichtdoor austrocactus » wo 18 jun 2014, 15:36

Halllo cactusfan1,

Ik zou daar geen cactussen meer kopen. Ik hoop voor je dat de andere cactussen niet
aangetast zijn.

austrocactus Offline

Berichtdoor cactusfan1 » wo 25 jun 2014, 19:21

Afgelopen Zaterdag nieuwe cactus gehaald ter vervanging van de weggevreten echinocactus grusonii, goed gelet op beestjes en eigenlijk niks kunnen vinden.
Deze cactus bevond zich in een bijna lege pot met alleen een beetje rood gruis gesteente, zag er volgens mij verder gezond uit dus maar mee genomen.
Verpot met originele rood gruis gesteente uit de pot gemengd met een verse zak Intratuin cactus grond, ook wat van het fijne grind wat er boven op ter decoratie legt doorheen gedaan om zo enig sinds een wat luchtigere bodem te houden vergeleken met andere cactussen. (ik hoop overigens hiermee goed gedaan te hebben)

En wie o wie weet de naam van deze cactus. :D

Afbeelding

In zoverre met betrekking tot de rest van de cactussen in diezelfde vensterbank, ik heb nog geen (even afkloppen) ander ongedierte rond zien dwarrelen/vliegen.

En nog een laatste vraagje, ik heb een zakje cactus grond gehaald om de nieuwe en een andere cactus te verpotten, en heb nog aardig wat over.
Weet iemand of de grond wat ik over heb goed blijft in gesloten zak tot zeg maar volgend voorjaar om weer te kunnen gebruiken bij het verpotten?
Niet dat het ''verrot'' op een of andere manier of dat als ik het wil gebruiken vol met ''inwoners'' zit.
cactusfan1 Offline

Berichtdoor Ben » wo 25 jun 2014, 19:28

cactusfan1 schreef:En wie o wie weet de naam van deze cactus.

Dat is een Melocactus. Groeit "in 't wild" op Curacao. Vraagt een "warme" overwintering

Op deze foto zie je hoe de Melocactus op Curacao groeit

Afbeelding

Groeten

Ben
Ben Offline

Berichtdoor cora » wo 25 jun 2014, 20:22

Hallo cactusfan,

Het is een Melocactus matanzanus, ik heb deze cactus ook. De info die ik erbij heb is:
In de winter minimaal ca. 12 graden, beter is boven de 16 graden. Als de plant bloeirijp wordt stopt de groei van het plantenlichaam en vormt zich op de schedel een wolzone van witte wol en rode borstelharen; het cephalium. Daarin verschijnen kleine roze bloemen, die zich midden op de dag een paar uur openen. De plant bloeit na 4-5 jaar.

Potgrond kan je gewoon bewaren tot volgend jaar.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor cactusfan1 » wo 25 jun 2014, 21:46

@ Ben, een pracht foto van de leef omgeving van de Melocactus Matanzanus, het wilde (nog)niet aangetaste natuur (hopelijk heb ik gelijk :lol: ) blijft altijd erg mooi om te zien.

@ Cora, hartelijk dank voor de informatie over deze cactus, zet ik mooi even in een Word bestandje met naam en foto erbij!

Tegen de tijd dat het weer winter wordt zal ik de thermometer weer eens in de vensterbank erbij zetten om het in de gaten te houden.
Kamer zelf is altijd rond de 15 aan 18 graden in de winter periode zonder kachel aan.

En mocht iemand nog toevallig stuiten op informatie over de volgende cactussen: Ferocacteu / Mammillaria / Opuntia Monacantha, of een website waar dergelijke informatie te vinden is, alles is welkom!
cactusfan1 Offline

Berichtdoor Josje » wo 25 jun 2014, 23:02

Op[ deze site is ook veel te vinden,speciaal voor Mammilaria.
http://mammillaria.forumotion.net/
Groet'
Josje
Josje Offline

Berichtdoor austrocactus » wo 25 jun 2014, 23:23

Hallo cactusfan1
De zak met cactusgrond goed afsluiten en niet in de zon leggen. Want dan kan
de zak verteren.

austrocactus Offline

Berichtdoor cactusfan1 » vr 27 jun 2014, 12:52

@ Josje, dat forum ga ik even uitpluizen, lijkt erop dat er genoeg in staat.

@ austrocactus, de zak heb ik dichtgeknoopt in de schuur staan van de vloer, uiteraard even controleren op bewoners mocht ik weer gaan verpotten.

Nogmaals bedankt iedereen. ;)
cactusfan1 Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen