leidingwater of flessenwater?

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor Spaceman Spiff » wo 24 dec 2014, 08:55

Ik ben een lophophora verloren door naar men zegt teveel kalk in het leidingwater, hier lees ik dat een scheutje azijn de oplossing is. Ph neutraal? Of toch liever ineens flessenwater? Regenwater kan ik jammer genoeg niet opvangen.

Thx!
Spaceman Spiff Offline

Berichtdoor sulco » wo 24 dec 2014, 10:41

een lophophora die door gaat is meestal het gevolg van een teveel aan water en bij gebrek aan regen water kan je ook water nemen uit een schone sloot
sulco Offline

Berichtdoor Spaceman Spiff » wo 24 dec 2014, 14:22

Beste, langs deze kanten doet iedere sloot min of meer dienst als riool, maar je doet me eraan denken dat ik altijd nog een jerrycan regenwater uit de put van mijn ouders kan halen. Daarmee kom ik toch ook al een eind.
Spaceman Spiff Offline

Berichtdoor austrocactus » wo 24 dec 2014, 17:03

Hallo spaceman spiff,

Een waterput hoeft ook niet kalkvrij te zijn ,licht er aan wat
de ondergrond van de put is.Je kan leiding water ook koken
in een fluitketel . Dan wordt je water ook vrijwel kalkvrij.
En regen water opvangen kan op vele manieren.
En je heb ook nog ontkalkers met filters bijvoorbeeld van Brita
En je kan ook turfmolm gebruiken om het kalkvrij te krijgen.

Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor PatPur » vr 26 dec 2014, 08:02

Of water uit de was droger ;)
Groeten,
Patrick

Laelia & Cattleya ....daarom ben ik niet langer actief op dit forum. Op pm's zal ik wel reageren.

( Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present')
PatPur Offline

Berichtdoor MerlinCrow » ma 14 dec 2020, 19:35

Hallo Iedereen.

Ik lees dat er vaak water aangezuurd word, met Azijn, Turf of ander zuur.
De reden, om het water Kalkvrij te maken.

Nou ben ik zeker geen chemicus, maar ik vraag mij af... Waar gaat dat kalk naar toe ?
Verdampen doet het niet, een verbinding aangaan misschien, de PH verlagen dat zeker.
Mijn idee is dat zuur, kalk/calcium of andere metalen zoals magnesium oplost maar niet verwijderd.
Dit zou betekenen dat het water zuurder wordt maar er evenveel elementen in het water blijven, sterker nog de hoeveelheid vergroot nu is er ook nog een zuur toegevoegd in welke vorm dan ook.
Wat op den duur kan lijden tot verzuren als er niet uiteindelijk gespoeld wordt.
Een ander water oplossing wat ik vaak lees is gebotteld water gebruiken, dit geeft ook geen garantie op zacht water vooral niet als dit uit een water bron komt welke schurkt over rots lagen welke elementen bevat.
Cactussen groeien vaak in gebergte tussen de stenen dus hoe zit het hier met eventuele kalk ?

Dit zegt Wikipedia:

"Wat men kalk noemt in "hard" kraanwater is opgelost calciumwaterstofcarbonaat (en magnesiumzouten). Wordt het water gekookt, dan ontleedt het waterstofcarbonaat ion in kooldioxide, water en een carbonaat-ion, waardoor de oplosbaarheid afneemt, en slaat het calciumcarbonaat neer of zet zich af aan wanden. In het laatste geval ziet men dit bij de hete delen van een pan of het verwarmingselement van een waterkoker. Deze vorm van calciumcarbonaat wordt kalkaanslag of ketelsteen genoemd."

De volgende vraag is, wat is er daadwerkelijk schadelijk voor de cactus, de kalk of een te hoge PH ?

Ik hoor graag jullie reactie.

Merlin
MerlinCrow Offline

Berichtdoor cora » di 15 dec 2020, 20:49

MerlinCrow schreef:........ Een ander water oplossing wat ik vaak lees is gebotteld water gebruiken, dit geeft ook geen garantie op zacht water vooral niet als dit uit een water bron komt welke schurkt over rots lagen welke elementen bevat.

Spa blauw heeft een lage pH, namelijk pH 6. Van de meeste andere merken zoals Bar le duc, Sourcy, Chaudfontaine en de huismerken van de supermarkten is de pH 7,6.

MerlinCrow schreef:........ Cactussen groeien vaak in gebergte tussen de stenen dus hoe zit het hier met eventuele kalk ?

Net zoals andere plantensoorten groeien cactussen in verschillende omstandigheden en grondsoorten (verdragen wel of geen kalk).
Zie o.a. https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=nl&u=https://succulentalley.com/what-kind-of-soil-do-cacti-need/
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor MerlinCrow » di 15 dec 2020, 21:53

Toch blijf ik mij afvragen...
Wat is het "probleem"...
De hardheid (Oplossing Zouten) of de PH ?

Zover ik begrijp kan de PH laag zijn (zuur water) maar de hoeveelheid Zouten (Hardwater) hoog zijn.

Wat zorgt voor eventuele schade aan de plant ?
MerlinCrow Offline

Berichtdoor cora » wo 16 dec 2020, 14:19

Heb je soms een vijver?
Voor vijverplanten maakt de dH (GH) uit, i.v.m. verzuring, micro-organismen of zuurstofgebrek.
Kan mij niet voorstellen dat het voor cactussen iets uitmaakt, ze staan niet constant onder water zoals vijverplanten en door cactussen te verpotten / deel van het substraat te vernieuwen of zomers een flinke plens water te geven zodat je het substraat doorspoelt, verwijder je eventuele opgehoopte zouten.

Heb je een probleem met je cactussen?
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor MerlinCrow » wo 16 dec 2020, 14:32

Nee hoor geen problemen op dit moment.

Ik lees een aantal posts door en lees vaak over de "kwalijke" eigenschappen wat betreft leidingwater.

Mijn nieuwsgierigheid is, als dit werkelijk klopt, waarom ?

De veronderstelling dat de oplossing aanzuren is, geeft mij de indruk dat het een PH probleem is.

Als echter het probleem de opgeloste zouten zijn, dan helpt aanzuren van het water niet omdat dit de zouten niet verwijderd.

Ik ben op zoek waar de redenering vandaan komt dat leidingwater minder geschikt is voor Cactussen en als dat het geval is de concrete reden waarom dit zou zijn.

M
MerlinCrow Offline

Berichtdoor benn » wo 16 dec 2020, 16:28

Hoi MerlinCrow,

Op je vraag wat nu schadelijk is voor de plant bij hardwater, is mijn antwoord kalk. Het probleem met hardwater geven aan planten is dat de opgeloste calcium zouten (calcium carbonaat) op een gegeven moment neerslaan. Dit proces gebeurt versneld wanneer je water kookt (ketelsteen vorming in de ketel), maar in de bloempot gebeurt dit ook en zal ook op de wortels van je plant neerslaan. Hierdoor belemmer je de wortels van een optimaal functioneren. Met een zure pH zul je meer opgelost houden, dus zal er minder neerslaan, zuren worden ook vaak in ontkalkingsproducten gebruikt (een ontkalkingstablet voor mijn koffie-apparaat bevat citroenzuur). Echter kan niet iedere plant tegen een te zure pH, dus uitkijken dat je de plant niet om zeep helpt door de te lage pH. Zeep is overigens basisch, dus eigenlijk niet zo'n handige bewoording ;)

Ik gebruik voor mijn cactussen altijd kraanwater, er zit kalk in want dat zie ik in mijn waterkoker. Ik heb ook een tijdje demi water gebruikt, dat kun je in de supermarkt kopen, dat is gedemineraliseerd water, maar ik zag geen verschil tussen kraanwater of demi dus gebruik ik gewoon kraanwater.

Je kunt je kraanwater ook even koken en af laten koelen voordat je water geeft, er is dan al wat kalk uit het water gehaald (en dat zit dan als kalkaanslag op je ketel).
benn Offline

Berichtdoor MerlinCrow » wo 16 dec 2020, 19:24

Duidelijk.

Als ik uw antwoord lees zijn de calcium zouten het probleem.

In dat geval kan het overgrote deel Bron water afgeschreven worden, een andere benaming is veelal mineraal water.

Alleen SPA bronwater wordt geadverteerd als mineraal arm en zou om die reden in een gebied met erg hard water gebruikt kunnen worden.
Ik vermoed inderdaad dat koken het zelfde resultaat oplevert, en waarschijnlijk water met een gemiddelde hardheid gelijk maakt aan SPA bronwater.

Bijna iedere Water Maatschappij levert volledige meetgegevens die van mij zelfs tot op de postcode nauwkeurig.

Alles in de vergelijking meenemend kom ik tot de conclusie dat regenwater en eventueel gekookt water de beste keuze is.

Geen zuren toevoegen of zomaar een willekeurig merk bronwater gebruiken, kans is groot dat dit water harder is dat uit de kraan thuis.

M
MerlinCrow Offline

Keer terug naar Water geven cactussen