Mijn cactussen groeien weinig tot niet

Andere cactus vragen

Berichtdoor Rabarber » ma 08 feb 2021, 11:08

Ik heb vorig jaar april 3 soorten cactussen gezaaid waaronder (TC pachenoi, TC bridgesii, TC peruvianus). Ik heb dus 3 bakjes, allen met mijn eigen substraat + 1 bakje extra TC pachenoi met voorgemixt substraat van een webshop.

De bakjes hebben op een vensterbank gestaan in een kamer gezeten waar soms het raam open stond en temperaturen wellicht gezakt zijn tot ±12 C, maar temp meestal rond 20 C lag. Voor de rest heb ik ze weinig water gegeven (1 x per 2 maanden gemiddeld) met een spray rondom de cactussen.

Ze zijn allemaal ongeveer 5-7mm groot. In de zomer groeiden ze vrij snel en stagneerden plots rond deze lengte. Moet ik me zorgen maken of is dit een normale seizoensverschijning?

Afbeelding
Afbeelding
Rabarber Offline

Berichtdoor Jointimus » ma 08 feb 2021, 21:58

volgens mij doen ze gewoon hun winterslaap.
geen probleem dus.
vanaf de lente zullen ze weer beginnen te groeien.

Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor Rabarber » ma 08 feb 2021, 23:35

Jointimus schreef:volgens mij doen ze gewoon hun winterslaap.
geen probleem dus.
vanaf de lente zullen ze weer beginnen te groeien.

Johan

Dankje, daar hoop ik op! :-)
Rabarber Offline

Berichtdoor cora » wo 10 feb 2021, 15:11

Als je de zaailingen aan de groei wil houden moet je ze bijlichten met kunstlicht. Met alleen daglicht stoppen ze met groeien als de dagen korter worden. Zodra het buiten langer licht wordt zullen ze wel weer aan de groei gaan. Cactuszaailingen hebben 14 -16 uur licht nodig. Als ze weer aan de groei zijn mogen ze ook wat vaker water/sproeien.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Rabarber » zo 21 feb 2021, 12:15

cora schreef:Als je de zaailingen aan de groei wil houden moet je ze bijlichten met kunstlicht. Met alleen daglicht stoppen ze met groeien als de dagen korter worden. Zodra het buiten langer licht wordt zullen ze wel weer aan de groei gaan. Cactuszaailingen hebben 14 -16 uur licht nodig. Als ze weer aan de groei zijn mogen ze ook wat vaker water/sproeien.

Ik heb een weekje of 2 geleden een 70W led kweeklampje in de "kweekkamer" geplaatst voor mijn bloem- en groentezaailingen. De cactus zaailingen vingen onbedoeld ook licht op hierdoor en zijn nu al aan het groeien hierdoor. De stekels zijn langer en de lengte met een enkele milimeter gegroeid. Je lijkt dus helemaal gelijk te hebben hierin.
Rabarber Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen