cactus overwinteren in hardplastic kweekbak op poten

Andere cactus vragen

Berichtdoor Jwr » zo 20 jun 2021, 15:03

Hallo Allen die dit lezen,
Heb een vraagje, heb een stuk of 10 cactussen en die wil ik in de winter een rustperiode geven. Omdat het er (nog) niet zo heel veel zijn vraag ik me af of ik ze in een hardplastic doorzichtige opkweekkas cq bak met een ventilatieschijf, kan dus dicht indien nodig, geisoleerd met noppenfolie kan zetten tijdens de rustperiode. Helaas heb ik geen schuur of koude zolder. Ik hoor heel graag van jullie. Vrgr Jeannette
Jwr Offline

Berichtdoor cora » zo 20 jun 2021, 17:49

Welkom op het forum Jeannette,

Ik heb de meeste van mijn cactussen bijna het hele jaar buiten staan, ook in de winter. Ze staan wel afgeschermd van regen en wind. En krijgen de hele winter ook geen water.

Veel cactussen verdragen wel 2 tot 5 graden vorst, afhankelijk van de soort, belangrijk is wel dat de potgrond droog is. Er zijn soorten die ook 10 graden vorst verdragen en weer andere waarvan de temperatuur in de winter minimaal rond de 12 - 15 graden moet zijn, die dus binnen moeten overwinteren.

Bij een eventuele verwachte nachtvorst van enkele graden de bak ’s nachts op een koele plek binnen zetten, b.v. in de gang. En overdag weer naar buiten. De bak in de winter uit de zon houden, want het wordt binnenin bij een zonnetje al snel te warm, ook al staan de schuiven van de kap open, of de kap eraf halen. Zolang het niet vriest kan je de noppenfolie weglaten.

Als je weet welke soorten je hebt een lijstje maken welke cactussen vorst gevoelig zijn.
Een lijst is te vinden op https://www.cactusforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=4930
Groet Cora
cora Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen