Wortels samen geklont?

Alles over het verpotten van cactussen

Berichtdoor Sui » di 06 apr 2021, 15:21

Beste mensen,

Had een aantal echinocereus triglochidiatus met een beste wortelkluit verplant maar toch maar even gecheckt waarom ze niet snel aanslaan. Blijkt dat de wortels gewoon allemaal stuif samengeklont zitten en als het ware als een 1 dikke wortel verticaal in de grond zat. Gelukkig de wortels nog gezond. Komt dit misschien door in een lege pot de plant omhoog te trekken na substraat erin gedaan te hebben bij verpotten?

Nu heb ik eerst wortelen uit elkaar gehaald en een laag substraat in de pot gedaan en daar de wortelen op gezet terwijl plant vast te houden en daarna substraat erom heen gegooid.

Iemand tips?
Sui Offline

Berichtdoor Kees » di 06 apr 2021, 22:33

Als je een te droge aaneen gekoekte wortelkluit hebt komt het water niet bij de wortels en droogt de plant uit zelfs in vochtige aarde.
Misschien dat je de wortels 1-2 uur in water kan laten staan, even laten uitdruppen en dan in aarde zetten.
Kees Offline

Berichtdoor Sui » wo 07 apr 2021, 07:08

Ik vond de wortels een week na water gift eerder vochtig omdat ze samengeperst zaten. Ik dacht misschien komt het omdat ik de cactus boven de pot laat zweven en dan de pot vol schep.

Dacht misschien is het beter om eerst een laagje aarde te doen en hier te wortels op te laten rusten zodat ze al wat breder uit elkaar liggen.
Sui Offline

Berichtdoor Stan_oome » wo 07 apr 2021, 09:06

Dit is nou waarom ik zelf kweek in lavagruis, dan heb je dit nooit :D
Stan_oome Offline

Berichtdoor Jointimus » wo 07 apr 2021, 10:44

Hoi,

Belangrijk met verpotten is dat het substaat homogeen is, dus niet zomaar de wortelkluit in een ander soort substraat zetten, want dat geeft problemen met water geven. (water gaat heel moeilijk van 1 soort substraat naar een ander soort substraat, met de kans dat de wortels altijd droog zullen staan)
Ge kunt het best heel het substraat helemaal verwijderen door het met een harde straal van de tuinslang rond de wortels weg te spuiten, zodat ge enkel en alleen mooie blanke wortels over houdt.
Intussen is ook alle ongedierte weg dat eventueel aanwezig kan zijn tussen de wortels / in het substraat. ;)
Dan de wortels laten drogen (1 - 2 dagen) en oppotten in uw grondmix (droog).
En 2 weken wachten vooraleer opnieuw water te geven (om eventuele beschadigingen aan de wortels te laten herstellen en rot te vermijden)
Een open structuur zoals lava is inderdaad heel goed.
hier een voorbeeld : https://dcm-info.be/nl/hobby/producten/schors/dcm-pouzzolane-lava-dekor

Succes...
Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor Sui » do 08 apr 2021, 09:06

En als wortels net zo lang zijn als de nieuwe pot, vullen jullie de nieuwe pot dan eerst wel met nieuw substraat? Dan komen de wortels er zeg maar op te liggen.
Sui Offline

Berichtdoor Kees » do 08 apr 2021, 20:04

Misschien kan je dan beter een diepere pot nemen.
Kees Offline

Keer terug naar Verpotten cactussen